Szlak: Żółty - mała pętla ostródzka

Ostróda – Lichtajny – Brzydowo – Ornowo – Kajkowo - Ostróda

Szlak krótki nadający się do wycieczek z dziećmi, choć są miejsca, gdzie ze względu na strome podjazdy niektórzy będą musieli prowadzić rower – dzięki temu jednak będzie można dłużej podziwiać okolicę. Rozpoczyna się i kończy w centrum starszej części miasta - na placu 1000-lecia.
Z Placu Tysiąclecia w Ostródzie jedziemy w kierunku wschodnim do ul. Drwęckiej, gdzie skręcamy w prawo i dalej jedziemy prosto przez przejazd kolejowy, dalej ulicą Grunwaldzką i dalej prosto aż do ronda. Za rondem prosto dalej ścieżką rowerową przylegającą do ul. Grunwaldzkiej aż do końca ścieżki przy jeziorze Sajmino. Tu skręcamy w prawo w drogę żużlową prowadzącą wokół jeziora. Na końcu jeziora, na rozdrożu skręcamy w lewo w drogę wspinającą się na dawny nasyp kolejowy i dalej jedziemy prosto drogą prowadzącą po nasypie. Dojeżdżamy do Lichtajn, założonych już w 1329 r. W drugiej połowie XIX w. wieś stała się posiadłością kapitana Walthera Rose. Większość obiektów folwarcznych powstała w czwartej ćwiartce XIX w. Zbudowano wtedy oficynę, stajnię, oborę, chlewnię, młyn, spichlerz, owczarnię, lodownię, kuźnię oraz biura i domy robotników folwarcznych. Mniej więcej w tym samym czasie wzniósł nowy dwór w stylu klasycyzującym. W 1934 r. w parku przylegającym do dworu zbudowano rodową kaplicę grobową, obecnie wykorzystywaną jako kościół. Za Lichtajnami skręcamy w prawo w kierunku Kraplewa. Wprawdzie szlak omija tę osadę, ale warto ją odwiedzić ze względu na kościół ewangelicki pw. Trójcy Świętej, zbudowany w 1848 r. w konstrukcji muru pruskiego oraz interesujący dwór. Na rozdrożu przy kapliczce skręt w prawo w kierunku Brzydowa (od Kraplewa dochodzi czerwony szlak biegnący pętlą od Dylewskiej Góry i Brzydowa oraz zielony biegnący z Ostródy przez Stare Jabłonki i Szyldak). Wieś zachowała swój dawny charakter – jest tu wiele ciekawych domów o typowej, mazurskiej architekturze. Przy końcu osady skręcamy w prawo na szosę w kierunku Ornowa (pod koniec wsi czerwony szlak skręca w lewo i prowadzi na Dylewską górę a zielony prowadzi dalej prosto przez Samborowo i Liwę do Ostródy). Wieś tę założył komtur ostródzki Bernard von Mansfeld w latach 1374-79. W centrum kościół pw. Matki Boskiej Częstochowskiej zbudowany z kamieni i cegły w XV w. Od południa do świątyni przylega stary cmentarz. W centrum wsi skręcamy w prawo w droge biegnąca przy kościele i na końcu wsi w prawo w gruntową droę prowadzącą w stronę Kajkowa. Po ok. 1,5 kmpo dojechaniu do bardziej wyjeżdżaonej drogi skręcamy w lewo i jedziemy dalej przez osadę Lesiak Ostródzki (zwaną też Leszakami). Po trudnym podjeżdzie widząc już w dali zabudowania Kajkowa, mijamy po lewej stronie, w odległości ok. 200 m Górę Napoleona (153 m n.p.m.), z której roztacza się ładny widok na leżącą w dole Ostródę. W Kajkowie dojeżdżamy do ul. Henrykowskiej i skręcamy w prawo do centrum wsi. Po prawej mijamy kapliczkę i pętlę autobusów i skręcamy w lewo by ulicą Czarnieckiego dotrzeć do centrum miasta, dalej znaki szlaku doprowadzą nas ponownie na Plac Tysiąclecia.

Oznakowanie konserwowane wiosną 2012.

Żółty - mała pętla ostródzka - przewodnik po szlaku

• 01

Jezioro Sajmino

Na końcu jeziora Sajmino wspinamy się stromym podjazdem na dawny nasyp kolejowy trasy Ostróda-Olsztynek, dojedziemy nim aż do Lichtajn.

• 02

Kraplewo

Na rozdrożu przy kapliczce przed Kraplewem, na zalesionym wzgórzu znajduje się stary cmentarz ewangelicki. Do tego też miejsca żółty szlak może posłużyć jako droga dojazdowa do szlaku zielonego, którym możemy wrócić do Ostródy przez Szyldak i Stare Jabłonki lub do szlaku czerwonego, który zawiedzie nas na Dylewską Górę.

• 03

Brzydowo

Na końcu zwartej zabudowy Brzydowa biegnące od Kapliczki przy Kraplewie trzy szlaki razem rozchodzą się i tu również możemy zmienić szlak. Jadąc dalej zielonym dojedziemy do Ostródy przez Samborowo i Liwę, czerwony zaś doprowadzi nas od drugiej strony na Dylewską Górę.

• 04

Ornowo

W Ornowie szlak prowadzi obok średniowiecznego kościoła, przy którym, według legendy, ukryte jest wejście do podziemnego tunelu prowadzącego aż na Ostródzki zamek. Po ok. 1,5 km na rozdrożu polnych dróg jest doskonały punkt widokowy, pod wieczór widać stąd czerwone światełka prawie 360-cio metrowej olsztyńskiej wieży radiowo-telewizyjnej oddalonej stąd o prawie 40 km.

• 05

Góra Napoleona

Tuż przed Ostródą gdy widać już zabudowania Kajkowa w odległości ok. 200 m mijamy po lewej stronie, Górę Napoleona (153 m n.p.m.), z której to podobno Bonaparte podziwiał panoramę Ostródy.